Boyun Fıtığı Neden Olur? Sebepleri, Tedavisi

Boyun fıtığının nedenleri ve sebepleri benzerlik gösterebilmektedir. Boyun fıtığının sebepleri arasında yanlış ve ani hareketler yer alır. Aynı zamanda kişilerin uzun süre hareketsiz kalması da boyun fıtığını etkileyen unsurlardır. Kas gruplarını hareketsiz bırakan kişilerde de boyun fıtığı sık sık karşılaşılan problemler arasında yer alır.

Boyun Fıtığı Nedir?

Servikal disk hernisi ismi ile de bilinen boyun fıtığı, birçok kişide ortaya çıkabilmektedir. Boyun ve omur arasındaki bölgede ortaya çıkan hasar ve problemler sebebi ile boyun fıtığı yaşanabilir. Boyun fıtığı yaşandığında vakit kaybetmeden tedavi sürecini başlatmak önemlidir. Fıtık seviyesinin ilerlememesi ve kişilerin günlük yaşamlarının bu durumdan etkilenmemesi için boyun fıtığının semptomları görüldüğünde tedavi için harekete geçilmelidir.

Boyun Fıtığının Belirtileri Nelerdir?

Boyun fıtığının belirtileri herkeste farklı şekillerde kendini gösterebilmektedir. Boyun fıtığı problemi ortaya farklı semptomlar ile çıkabilir. Herkeste öncelikle aynı belirtiler ile ortaya çıkmaması son derece normaldir. Fiziksel özellikler yaş kişilerin yaşam tarzları gibi birçok unsur önce hangi belirti ile karşılaşılacağını belirler. Boyun fıtığı belirtileri şu şekilde açıklanabilir:

• Boyun bölgesinde hafif ya da şiddetli ağrılar.
  • Kollarda ani ağrı oluşumu.
  • Ellerde ve parmaklarda ağrı oluşması.
  • Kas kaybı.
  • Yürürken bacaklarda bir anda his kaybı.
  • Kollarda, ellerde ve parmaklarda güç kaybı.
  • Reflekslerin yavaşlaması ve azalması.
  • Kolların, karıncalanması veya uyuşması.
  • Kolların incelmeye başlaması.
  • Sadece omuzda değil, sırtta ve kolda da ağrıların meydana gelmesi.
  • Duyu kaybı ile karşılaşılması.
  • Elektriklenme hissi.
  • Vücudun üst bölümünde şiddetli ağrılar.
  • Başta ve şakak bölümünde ağrılar.

Boyun fıtığının belirtileri bu şekildedir. Herkeste ilk belirti aynı olmak zorunda olmadığı gibi görülen belirtiler de farklılık gösterebilir. Boyun fıtığı olan bir kişi kas kaybı yaşarken, başka kişi uyuşma ya da elektriklenme gibi belirtilere maruz kalabilir.

Boyun Fıtığının Tedavisi Nedir?

Boyun fıtığı tedavisi farklı yöntemleri içermektedir. Boyun fıtığı için uygulanan yöntemler, kişilerin sağlık durumları ve boyun fıtığının seviyesi gibi unsurlara bağlı olarak belirlenir. Dolayısı ile bazı kişiler için cerrahi yöntemler ve hızlı müdahaleler gerekirken, bazı kişiler için ilaç tedavisi yeterli olmaktadır. Boyun fıtığı tedavisi için kullanılan yöntemler şu şekilde sıralanabilir:

• Ilaç tedavisi.
  • Boyun için çekme ve germe tedavisi.
  • Cerrahi yöntemler.
  • Spinal enjeksiyon yöntemi.
  • Spinal füzyon yöntemi.
  • Fizik tedavi.

Belirlenen bu yöntemler hastaların seviyesine ve karşılaştıkları problemlere göre değişebilir. Hangi hastaya hangi yöntemin uygulanması gerektiği uzman hekimler tarafından kararlaştırılır. Hastanın da onayı alındıktan sonra boyun fıtığı için gereken tedavi süreci başlatılır.

Boyun Fıtığı için Hangi Bölüme Gidilir?

Boyun fıtığı tedavisi için gidilen bölüm iki adettir. Boyun fıtığı problemi olan kişiler 2 farklı bölüme gidebilmektedir. Hastanelerde yer alan bu bölümlerden ilki beyin ve sinir cerrahisi bölümüdür. Boyun fıtığı için aynı zamanda fizik tedavi ve rehabilitasyon bölümüne de gidilebilir. Kişiler öncelikli olarak hangi bölüme giderler ise gitsinler yönlendirme uzman doktorlar tarafından yapılacaktır.

Boyun fıtığı için kişilerin beyin ve sinir cerrahisi, nöroloji ve omurga sağlığı gibi bölümler ile görüşmeleri de gerekebilir. Aynı şekilde ortopedi ve travmatoloji bölümü de boyun fıtığı ile ilgilenmektedir. Boyun fıtığına sebep olan etkenlere göre kişiler sadece fizik tedavi ve rehabilitasyon bölümüne gitmez. Aynı zamanda bahsi geçen diğer hastane bölümlerine giderek de tedavi olmaları ve farklı testler yaptırmaları gerekebilir.

Boyun Fıtığı Tanı Yöntemleri Nelerdir?

Boyun fıtığı tanısı koymak için uygulanan test ve yöntemler vardır. Sadece belirtiler üzerinden hareket etmek ve kapsamlı bir muayene sürecini es geçmek büyük bir hataya sebep olabilir. Bu sebeple de boyun fıtığı için tanı koyulurken farklı yöntemler uygulanır. Bu yöntemler arasında röntgen gibi işlemler varken aynı zamanda egzersiz, hareket ve semptom kaydı da yer alır. Boyun fıtığı için tanı koyma yöntemleri şu şekilde sıralanabilir:

• MR
  • Bilgisayarlı tomografi
  • Röntgen
  • EMG
  • CT

Bu yöntemlerin yanı sıra ağrıların nerede başladığı, ne zaman bittiği, hangi bölgede görüldüğü gibi unsurların da öğrenilmesi gerekir. Bu bilgiler de baz alınarak, testlerin sonuçlarına göre boyun fıtığı için tanı koyulabilir. Boyun fıtığı için tanı koymak profesyonel bir süreci içerir. Kişilerin uzman hekim kontrolünde hareket etmesi sağlıkları için önemlidir.

Boyun Fıtığı için Risk Oluşturan Etkenler Nelerdir?

Boyun fıtığı risk içeren faktörler boyun fıtığının oluşumunu destekleyebileceği gibi var olan fıtık seviyesinin ilerlemesine de sebep olabilir. Bu sebep ile de boyun fıtığı problemi yaşayan kişilerin ilgili risklere dikkat etmesi gerekir. Risk oluşturan faktörler şu şekilde sıralanabilir:

• Yanlış pozisyonda yatma
  • Yatarken baş yüksekliğini doğru ayarlamama
  • Ani hareket etme
  • Travma
  • Kaza
  • Hareketsizlik
  • Masa başı ya da araç içi görevlerde çalışma
  • Boyun kaslarının zayıflaması ve güç kaybetmesi
  • Yüksek stres
  • Yorgunluk ve halsizlik
  • Dinlenme için vücuda alan ve zaman tanınmaması
  • Yanlış masaj teknikleri
  • Uzun süre aynı pozisyonda yatmak
  • Hareketsiz şekilde uzun süre kalmak
  • Ev işlerine yoğun maruz kalma
  • Bilgisayar kullanma süresinin yüksek olması

Boyun fıtığını tetikleyen ve oluşumu için risk taşıyan etkenlerdir. Bu etkenlere dikkat edilmesi, boyun fıtığı oluşumunun ve / veya fıtık seviyesinin ilerlemesinin önüne geçecektir.

Boyun Fıtığına İyi Gelen Egzersiz Türleri Nelerdir?

Boyun fıtığı için egzersiz birçok doktor tarafından da önerilmektedir. Hayatında düzenli egzersiz için yer ve zaman yaratan kişiler boyun fıtığının etkilerinden daha az şikayetçi olurlar. Boyun fıtığına iyi gelen egzersizlerin içerisinde kişilerin hareketsiz yaşamdan vazgeçmeleri yer alır. Fizik tedavi için önerilen hareketler de boyun fıtığına iyi gelmektedir. Bu sebep ile de kişilerin sıfırdan bir spor salonuna ya da spor eğitmenine ihtiyacı olmaksızın sadece fizik tedavi için önerilen hareketleri düzenli olarak yapmaları boyun fıtığının etkilerini azaltacaktır.

Boyun fıtığı için yapılan egzersizlerden önce vücudun ısıtılması gerekir. ısınmadan harekete başlanırsa vücut kilitlenebilir ve boyun fıtığı ani hareket karşısında ilerleme kaydedebilir. Aynı durum vücudun soğuması için de geçerlidir. İlgili hareketler yapıldıktan sonra egzersiz bitirirken vücudun soğuması içinde sakin ve tamamlayıcı hareketlere programda yer verilmelidir. Kişiler egzersizleri bitirir bitirmez normal düzene geçmemeli ve sadece birkaç dakika dahi olsa soğuma için kendilerine zaman vermelidirler.

Boyun Fıtığı için Boyunluk Takılır Mı?

Boyun fıtığı için boyunluk takılması birçok doktor tarafından tavsiye edilmemektedir. Boyunluk takılması, elzem durumlar yaşandığı zaman önerilir. Bu doğrultuda boyunluğa gerek olmadığı takdirde kişilerin boyunluk kullanımında ısrarcı olmamaları gerekir. Sürekli olarak boyun fıtığı için boyunluk takmak kasların yumuşamasına ve güç kaybına sebep olur. Bu durum ise fıtık karşısında istenen son unsurdur.

Kasların gevşemesi, güç kaybı yaşanmaması için önemlidir. Boyun fıtığı için boyunluk takıldığında boyun hantallaştık. Kılmakta ve ilgili kas gruplarının çalışması engellenmektedir. Kasların tembeller geçmemesi için ve güç kaybı yaşanmaması adına boyunluk takılmaması tavsiye edilir. Boyun fıtığı tedavisinde kısa süreli boyunluk kullanımı yer alabilse de bu durumun sürekli hale getirilmemesi önem taşır. Kişiler iyileşmek ve güçlerini elde edebilmek için kas gruplarını çalıştırmaya devam etmelidir.