1. Anasayfa

Kenan Şimşek Kenan Şimşek -

- 7 dk okuma süresi
concept of brain diseases mental health alzheime 2023 03 22 07 59 52 utc scaled

Tümör vücudumuz üzerinde oluşmaması gereken yerde oluşan bir dokudan ya da olan bir dokunun kontrolsüz büyümesi ile meydana gelir. Kontrolsüz büyüyen ve oluşmaması gereken bir yerde bulunan dokulardır. Dokular vücudumuzun her yerindedir, dış deri üzerinde veya iç organlar üzerinde de oluşabilir. Asıl önemli olan konu tümörlerde, tümörün hangi noktada ve hangi tür bir tümör olduğudur. Önemli olan bu nokta da insan beyninin kontrol mekanizması olan beyindir. İnsan beyni üzerinde oluşan tümörler kendi içlerinde ana olarak iki çeşide ayrılır.

İyi huylu beyin tümörleri ve kötü huylu beyin tümörleri olarak aradaki bu ayrımı sağlayan en önemli noktalardan biri de ölümcül olma durumudur. İyi huylu beyin tümörleri daha çok beyin hücresi kaynaklı olmayıp daha yavaş üreyebilen bir yapıya sahiptir. Beyin hücresi kaynaklı olmayışı ve daha yavaş üreyebilen bir yapıya sahip olmasından kaynaklı iyi huylu beyin tümörü tedavisi çok daha mümkündür.

Nedenleri ve Belirtileri

Beyin tümörünün nedenlerine bakıldığında, herhangi bir ana sebep görülememiştir. Ancak tıp dünyasının ortak düşünceleri bulunmaktadır. Düşünceler, stresli bir yaşam, iş hayatı, radyasyon ve genetik faktörlerin beyin tümörü üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Genetik faktörler ise beyaz ırk, erkek cinsiyeti bunlar arasında gösterilebilir.

Beyin tümörünün ilk belirtilerine gelince iyi huylu beyin tümörleri; insan beyninde büyüyüp belirli bir büyüklüğe ulaştığından beyin içerisinde beyni bir kenara doğru itebilir. Beyin sınırlarına kadar ulaşıp sinirsel fonksiyonları bozabilir. Etkiler sonucu, doğal olarak beyin iç basıncının dengelerini bozacak bu basınç denge bozukluğu sonucu; epilepsi, baş dönmesi, hareketlerde yavaşlama, normal günlük işlerde yavaşlama (hesap yapma, yazı yazma vs.) gibi sonuçlar doğurmaktadır.

İyi huylu beyin tümörleri ya da kötü huylu beyin tümörünün de tüm bu etkiler dışında bir etkisi daha bulunmaktadır. Hormonal bozukluklar ve yine buna bağlı olarak ortaya çıkan klinik semptomlardır. Örnek olarak ise el ayaklarda büyüme, erken puberte, menstural siklus bozuklukları, hipertirodi ve kortizol fazlalığı veya yetmezliği gibi sebeplere dikkat çekmek gerekir. Sonuçlarda hormonal ve klinik semptomlar sonucu ortaya çıkan sonuçlarıdır.

İyi huylu beyin tümörünün görüldüğü yaş aralığı da oldukça geniştir. Hemen hemen her yaş aralığında görülen beyin tümörünün türü yaşa göre farklılık göstermektedir. İyi huylu beyin tümörleri her yaş aralığında görülebilirken, kötü huylu beyin tümörü daha çok küçük çocuklarda ve 60 yaş ve üzeri insanlarda görülür.

Tedavileri

İyi huylu beyin tümörünün tedavisi daha çok kişiye özel olmakla beraber kişinin bulunduğu durum ve şartlara göre de değişkenlik gösterebilmektedir. Değişkenlik gösterme sebebi ise tümör tedavisinin kısa süreli olmaması, hastanın hayatının geneline uyarlanır şekilde olmasından kaynaklıdır. Yeni dönemde ise artık gelişen teknolojiyle beraber tümör tedavisinde cerrahi operasyonlar kullanılabilmektedir. Cerrahi operasyonlarda tümörün bulunduğu bölge ve bu bölgeden alınma durumundaki risk çok önemlidir.

Örneğin iyi huylu beyin tümörleri kolay alınılabilecek bir noktada ise cerrahi operasyondan sonra da tümörün tamamı alınabildiyse hastanın herhangi bir radyoterapi ve kemoterapi görmesine gerek duyulmaz. Ancak her ihtimale karşı hasta vücudundaki tümöre iyi huylu beyin tümörü tedavisi yapılmış da olsa bir kere tümör oluşmasından kaynaklı genel kontrol istenir.

Eğer tümör riskli noktalarda ise önemli beyin damarları veya beyin üzerindeki önemli sinir noktalarını sarmış ise cerrahi operasyon ile alınılabilen tümör alındıktan sonra geri kalan tümörlü parçalar için kanserleşme ihtimaline karşı tamamıyla temizlenip yok edilmesi için radyoterapi tedavisi hastaya uygulanır.

İyi huylu beyin tümörü tedavisi noktasında 2. kısım olan radyoterapi aşaması ise hastalığın en az cerrahi operasyon yapılan bölümü kadar önemlidir. Cerrahi operasyondan sonraki kısmı hastalığın tamamen insan vücudundan uzaklaştırılması bölümüdür. Tedavinin de bu aşamasında kullanılan radyoterapi tüm beyne yapılmaktadır.

Beyin üzerine uygulanan radyoterapi iyi huylu beyin tümörlerinin türüne göre veya tümörün yerine göre farklılık gösterebilir. Işın tedavisi yani radyoterapi genellikle yapılan cerrahi operasyondan sonra hastanın durumuna göre 1 ay veya 1.5 ay sonra başlanır. Yapılan radyoterapi ile insan beynindeki iyi huylu beyin tümörleri tamamen bitirilmeye çalışılır. Bitirilemeyecek kadar büyük ölçülerde ise büyümesi baskılanarak radyoterapi ile beyin damarlarına ve sinirlere baskı yapması engellenir.

Tedavi sayesinde tümörün beyin içerisindeki konumu sabit tutularak hastanın sağlığına ve yaşamına etkisi en aza indirilmesi amaçlanır. Tedavi sonunda hastalığın etkisinin en aza indirilmesi amaçlanır iken hastaya radyoterapi esnasında başka bir zarar verilmemesi de gerekir.

Tedavi seçeneği olarak iyi huylu beyin tümörü tedavisi noktasının bu 2. aşamasında radyoterapi uygulanırken tümör etrafında bulunan sağlam beyin doku yapısını korumak çok önemlidir. Çünkü bu noktada verilen zarar tümör tedavisinden bile zor olmakta bazı noktalarda geri dönüşü de olmamaktadır.

Sonuç odaklı olarak tedavinin geneline bakıldığı zaman iyi huylu beyin tümörlerinin tedavisi bulunmaktadır. Hastalığın seyrine ve erken teşhise bağlı bir durumdur. Hasta ne durumda olursa olsun hastalık için sürekli genel kontrol yapılması doğru bir karar olacaktır. Hastada yaygın olarak görülen belirtiler gözlemlenmeye başlandıysa, her ihtimale karşı kontrole gidilmesi ve muayene olunması sağlıklı olacaktır.